Máme nové logo! Vychází z tanečních střevíčků i ocáskového kožichu
Že i folklorní soubory mohou mít moderní logo a vizuál, dokazuje Folklorní soubor Haná Přerov. Během uplynulého 18. ročníku Folklorního festivalu Přerov představil soubor novou identitu, kterou pro Hanáky navrhnul architekt, grafik a člen souboru Milan Šuška.
Nové logo Folklorního souboru Haná Přerov ukazuje, že v logu folklorního souboru, cimbálovky nebo sboru nemusí nutně být pár tanečníků. Že naopak může čerpat z regionálních tradic a představit je lidem srozumitelně, jednoduše a moderně.
„O novém logu souboru jsme začali uvažovat poté, co nám náš tanečník Milan Šuška připravil před několika lety nové logo pro Folklorní festival Přerov,“ říká Tomáš Barbořík, vedoucí souboru. „Měnili jsme tehdy název a logo, se kterým Milan přišel, bylo graficky velmi jednoduché a čisté, přitom s odkazem na lidové výšivky a snadno srozumitelné pro všechny. Uvědomili jsme si díky tomu, že i jako celý soubor chceme vystupovat trochu současněji, a že chceme mít logo, které bude člověk rád nosit na srdci.“
Zatímco v původním logu, které pro soubor navrhla na začátku desátých let Magda Barboříková, tanečníky symbolizoval pár odložených hanáckých bot, to nové se výrazně hlouběji zaobírá původem tanečníků, tanců i písní, které soubor zpracovává.
„Logo je založeno na motivu srdce, které se opakuje téměř na všech součástkách hanáckého kroje,“ říká autor návrhu Milan Šuška. „Kromě toho jsem hledal něco srozumitelného, snadno aplikovatelného i v běžné komunikaci, kterou denně používáme. Symbol srdce najdete na dívčích hanáckých střevíčcích i na dnes už vzácných „ocáskových kožíšcích“, které se nosily do konce 18. století.“
Jednoduchý čtvercový logotyp se proto skládá z písmen proložených symbolem srdce. Háčky a čárky ve slovech pak symbolizují klásek a osení, které jsou snad tím nejvýraznějším atributem, které si historicky s Hanou spojujeme.
Pro barevnou paletu návrhu Šuška sahal do emocí, které si s tancem a lidovou hudbou vybavujeme, ale také do geografického vymezení oblasti, stejně jako do nejčastějších témat, které se v písních objevují. Červená zastupuje lásku, zlatá hanácké bohatství, zelená a tmavě zelená krásu a slavnostní obřadnost hanáckých tanců. Modrá symbolizuje Přerov jako oblast Zábečví, bordó je barvou duchovní, růžová ukazuje na něhu a tmavě modrá nazvaná „daleká, hluboká“ je reminiscencí na jednu z nejkrásnějších ukolébavek z regionu, píseň Daleká, šeroká.
„Barevnost návrhů budeme ještě postupně krystalizovat,“ doplňuje Milan Šuška. „Možná, že některé barevné varianty opustíme, nebo naopak budeme k některým tíhnout natolik, že se ukážou jako stěžejní. Folklorní soubor je myslím vždy velmi svéráznou skupinou lidí s osobitými názory nejen na folklor, a proto mě baví, že můžeme k výsledku dospět společně.“
Návrh loga a vizuálu pro folklorní soubor používá písmo Bahnschrift designéra Aarona Bella, jako doplňkové písmo DejaVu Sans Štěpána Roha. Návrh zahrnuje nejen logo a jeho využití na merkantiliích, ale také barevnost a doplňkové symboly, jakými je právě srdce, klásek a osení. Autor návrhu Milan Šuška spolu se členy souboru návrh představil na uplynulém ročníku Folklorního festivalu Přerov, který se konal 7. a 8. června 2024 v Přerově.
Autor návrhu: Ing. Arch. Milan Šuška, Ph.D. pro hanaprerov.cz